Serwis Samorzędowego Przedszkola Integracyjnego Nr 16 w Białej Podlaskiej
Ostatnie artykuły
Nawigacja
***

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
» Gości online: 1

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 10
» Najnowszy użytkownik: irena bednarek
Nawigacja
Historyjki obrazkowe
Jak w prosty sposób zachęcić naszego 6- lub 5-latka do dłuższych wypowiedzi? Jaką formę można wykorzystać do poszerzania zasobu leksykalnego? Co będzie okazją do rozwijania umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego?
I przede wszystkim co pomoże tę naukę uatrakcyjnić?

Jeżeli szukamy odpowiedzi na te pytania, sięgnijmy po historyjki obrazkowe. To ciekawa forma nie tylko zabawy, ale również nauki.
W tego typu zadaniach dzieci przede wszystkim rozwijają umiejętności budowania zdań poprawnych pod względem gramatycznym oraz uczą się budować dłuższe wypowiedzi narracyjne. W przyjazny sposób uczą się również udzielać odpowiedzi na pytania otwarte. W trakcie terapii logopedycznej w tego typu zadaniach pracujemy nad utrwalaniem właściwych wzorców głosek w długich, spontanicznych wypowiedziach. Historyjki to też okazja do wzbogacania słownika biernego i czynnego, uwzględniającego różne części mowy.
Łatwo zauważyć, iż historyjki dają możliwość rozwijania szeroko pojętej sprawności językowej, bawiąc się nimi można bowiem pracować nad wszystkimi aspektami języka: artykulacją, leksyką, składnią czy wypowiedziami narracyjnymi. Zabawa ta ma również wpływ na elementy prozodyczne wypowiedzi tj.: akcent, intonacja czy modulacja głosu.

Kolejnym argumentem przemawiającym za tego typu aktywnością jest fakt, iż w trakcie układania historyjek obrazkowych uruchamiane są ważne procesy myślowe tj.: analizowanie, porównywanie oraz wnioskowanie. Przewidując następstwo ukazanych zdarzeń dziecko kształci umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego. Dostrzegając różnice na często podobnych obrazkach, rozwija spostrzegawczość. Układając historie może uczyć się poprawnych zachowań społecznych, poznawać różne procesy czy zawody. Praca na historyjkach wpływa też pozytywnie na wyobraźnię, bardzo często bowiem maluch spontanicznie dopowiada ciąg dalszy zdarzeń pokazanych na obrazku bądź też uwzględnia w swoich opowieściach elementy dodatkowe.

Reasumując, zabawy z historyjkami mają wartości wychowawcze i edukacyjne. Dzięki nim:

  • poszerzamy zasób słownika biernego i czynnego
  • rozwijamy umiejętność budowania zdań poprawnych pod względem gramatycznym oraz udzielania odpowiedzi na pytania otwarte
  • budujemy sprawność narracyjną
  • wzbogacamy sztukę mówienia
  • rozwijamy umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego
  • stymulujemy wyobraźnię, spostrzegawczość