Serwis Samorzędowego Przedszkola Integracyjnego Nr 16 w Białej Podlaskiej
Ostatnie artykuły
Nawigacja
***

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
» Gości online: 4

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 10
» Najnowszy użytkownik: irena bednarek
Nawigacja
Scenariusz zajęć gimnastyki korekcyjnej
ZAJĘCIA GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ

Prowadząca: Aneta Gierczuk
Miejsce zajęć: salka korekcyjna
Data: 6 III 2014 r.
Wiek dzieci: 6 lat

Przybory i przyrządy: kocyki, karimaty, szarfy, woreczki, piłki, małe lekkie piłeczki,

TEMAT: Zaczarowana kraina. Rozciąganie mięśni klatki piersiowej za pomocą ćwiczeń indywidualnych, w parach i w zespole.

Cel: Rozciągnięcie mięśni, których przykurcz powoduje tyło - wygięcie kręgosłupa w odcinku piersiowym (pogłębienie kifozy piersiowej).

Zadanie główne: Utrwalanie nawyku przyjmowania prawidłowych pozycji ze zwróceniem szczególnej uwagi na ustawienie barków i wygięcie pleców.

Zadania szczegółowe w zakresie:

  • umiejętności (poprawne przyjmowanie pozycji wyjściowych do ćwiczeń, umiejętne wykonanie ćwiczeń),
  • motoryki (kształtowanie siły oraz poprawnego i jednocześnie szybkiego wykonania ćwiczeń z uwzględnieniem prawidłowych pozycji wyjściowych, synchronizacją ruchu z prawidłowym oddychaniem),
  • wiadomości (wpływ ćwiczeń rozciągających mięśnie klatki piersiowej na wady kręgosłupa),
  • poczynań wychowawczych (wpajanie samodyscypliny i samo korekcji).
I część, wstępna – organizacyjno - porządkowa.

  1. Nauczyciel wprowadza dzieci do tematu, zaprasza do ruchowej podróży do zaczarowanej krainy. Zbiórka w siadzie ugiętym z plecami i biodrami opartymi o drabinki.
  2. Zabawa ożywiająca z elementami ćwiczeń rozciągających mm klatki piersiowej i wzmacniających mm pośladków: "Zaczarowane mosty". Osoba, którą dotknie ,,berek” przyjmuje pozycję odporu tyłem z biodrami uniesionymi wysoko nad podłogę (most). Dzieci, które nie zostały zaczarowane w most przez "berka”, odczarowują mosty przechodząc pod nimi.
  3. Zabawa oddechowa.
    „Wiatr ” Pozycja wyjściowa – siad skrzyżny na kocykach. Ręce uniesione z szarfą, której koniec wolny wisi przed ustami.
    Ruch: wdech nosem, a następnie silne dmuchnięcie w szarfę w celu poruszenia szarfy. Wzmacnianie mm oddechowych - przedłużony oddech. Nauczyciel zbiera kocyki, a rozkłada karimaty.
  4. Zabawa z przyjmowaniem prawidłowej postawy ciała: Wszystkie dzieci poruszają się po sali między leżącymi na podłodze karimatami. Na sygnał prowadzącego szybko przyjmują dowolną znaną prawidłową pozycję korekcyjną wchodząc na wolną karimatę. Nauczyciel zwraca uwagę na bezpieczeństwo zabawy i prawidłowe przyjęcie pozycji w podporze (NN musza być złączone).
    Prowadzący rozdaje kocyki, zbiera karimaty i rozdaje woreczki.

II część, główna, realizacja tematu:

  1. Ćwiczenia rozciągające mm piersiowe oraz ściągające łopatki. "Z1aczarowane kukułcze jajeczka”. Kocyki na podłodze. Dzieci siadają na kocykach w siadzie ugiętym podpartym z woreczkiem na brzuchu. Na sygnał unoszą biodra i w pozycji podporu tyłem "rakiem” przemieszczają się do kocyków innych dzieci w celu pozostawienia na nim woreczka. Postawa skorygowana. Przygotowanie piłek i dobranie dzieci w pary.
  2. Ćwiczenia obręczy barkowej, RR i klatki piersiowej:
    Ustawienie się w pary przodem do siebie. Pozycja wyjściowa – pozycja średnia Klappa w odległości od siebie ok. 1m . Między nimi piłka leży na podłodze.
    „Wędrująca piłka”. Osoby z wadą stóp między stopy wkładają woreczek, który ściskają mocno. Ruch: Przeniesienie ciężaru ciała na RR z jednoczesnym ruchem głowy i popchnięciem piłki głową do współćwiczącego. Zwrócić uwagę aby ćwiczący nie krzyżowali stóp podczas wykonywania ćwiczenia.
  3. Ćwiczenia rozciągające mm klatki piersiowej, wzmacnianie mm ściągających łopatki, wzmacnianie mm prostownika grzbietu:
    „Skacząca piłka”. Pozycja wyjściowa – leżenie przodem do siebie w odległości ok. 2m od siebie. Piłka (lekka) w rękach jednego z ćwiczących, nogi złączone (osoby ze stopami płasko-koślawymi ściskają woreczek stopami) i wyprostowane.
    Ruch: Uniesienie piłki oburącz za głowę z jednoczesnym uniesieniem klatki piersiowej i wyrzut piłki do współćwiczącego. Podczas przenoszenia ciężaru ciała na rękach klatka piersiowa powinna poruszać się tuż nad podłogą. W przypadku pogłębionej lordozy lędźwiowej, podkładamy pod brzuch zwinięty w rulon kocyk. Rozdanie lasek gimnastycznych przez prowadzącego odłożenie woreczków na bok i odłożenie piłek.
  4. Zabawa wzmacniająca mm brzucha i wysklepiająca stopy: "Walka rycerzy”. Siad ugięty podparty przodem do siebie w odległości ok. 2m , plecy wyprostowane, laska trzymana stopami za jeden koniec. Ruch: na sygnał prowadzącego "rycerze” rozpoczynają walkę na "miecze”. Wygrywa walkę ten, który wytrąci laskę swojemu współzawodnikowi. W czasie ćwiczenia powinna być zachowana postawa skorygowana.
  5. Ćwiczenie oddechowe.
    „Zaczarowana orkiestra”. Pozycja wyjściowa – leżenie tyłem z NN ugiętymi w kolanach, z laską przy buzi niczym trąbka.
    Ruch: głęboki wdech nosem, następnie wydech ustami w ,,trąbkę”. Każdy wygrywa swoją lub narzuconą przez prowadzącego melodię.
  6. Elongacja kręgosłupa:
    „Wędrujące robaczki” – Pozycja wyjściowa - leżenie na brzuchu, przodem do siebie w parach. Ręce wyprostowane wyciągnięte w przód, nogi złączone i wyprostowane, między stopami ściśnięty woreczek.
    Ruch: Wysuwanie palców rąk po podłodze jak najdalej w przód – próba dosięgnięcia się palcami. Klatka piersiowa powinna przylegać do podłoża.
    Osoby z pogłębioną lordozą lędźwiową powinny mieć zwinięty kocyk pod brzuchem.

III część końcowa - zabawa oddechowa:

  1. „Szalejące piłeczki”- Pozycja wyjściowa: leżenie przodem j.w. przodem do siebie, nogi złączone, ćwiczący trzymają się za ręce , przed nimi mała piłeczka.
    Ruch: głębokie wdechy nosem i wydechy ustami (silne dmuchania) na sygnał prowadzącej. Po kolejnym sygnale zatrzymanie silnego dmuchania.
    Pożegnanie z zaczarowaną krainą.
Scenariusz zajęć przygotowała i przeprowadziła mgr Aneta Gierczuk.