Serwis Samorzędowego Przedszkola Integracyjnego Nr 16 w Białej Podlaskiej

Ostatnie artykuły

Nawigacja

***


Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Aktualnie online

-> Gości online: 7

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 10
-> Najnowszy użytkownik: irena bednarek

Nawigacja

Wokół choinki

Zimą przeżywamy zawsze adwent i Boże Narodzenie. Stare zwyczaje i bożonarodzeniowe zapachy budzą wspomnienia i obrazy, które w sobie nosimy. Jako dzieci z utęsknieniem czekaliśmy na te święta, pierwszą gwiazdkę, wigilijną wieczerzę, na choinkę i to, co pod nią się znajdzie. Najpierw jednak były przygotowania, przedświąteczne porządki, wypieki i zapach piernika, szykowanie choinkowych ozdób, a wszystkiemu towarzyszyły ogromne emocje.
Teraz nasze dzieci przeżywają to samo, co my kiedyś przed laty. Pamiętajmy o tym, by ich wspomnienia z tego okresu były kiedyś bogatsze. To dobra okazja, by porozmawiać o zwyczajach związanych z choinką. Dlaczego ją stroimy i zapalamy lampki? Kto umieszcza pod nią prezenty? Z pewnością dzieci ucieszą się ze wspólnie upieczonych pierniczków, z zapałem będą je dekorować, jak również zawieszać je później na choince.
Jeśli ktoś z Państwa nie ma pomysłu na zorganizowanie czasu swoim pociechom w tym szczególnie zapracowanym okresie, proponuję zabawy zawarte w poniższym scenariuszu zajęć, z których skorzystali rodzice i dzieci z grupy Maluszków, świetnie sie przy tym bawiąc.

Ewelina Orzechowska-Kucharczyk

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z CYKLU
„MAMO, TATO, POBAWMY SIĘ RAZEM”

Data: 13.12.2007 r.

Temat: „Wokół choinki”
Opracwała: Ewelina Orzechowska-Kucharczyk

Cele:

  • wprowadzenie dzieci i rodziców w przedświąteczny nastrój, zapoznanie z tradycjami Świąt Bożego Narodzenia,
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, zachęcanie do angażowania dzieci w różnorodny sposób do prac wykonywaych w okresie przedświątecznym,
  • rozwijanie sprawności manualnej podczas wykonywania ozdób choinkowych,
  • doskonalenie integracji półkul mózgowych poprzez wprowadzenie do zajęć elementów kinezjologji edukacyjnej,
  • stworzenie miłej i rodzinnej atmosfery w celu wzajemnego poznania się rodziców i dzieci z grupy przedszkolnej „Poziomki”.
Pomoce:
  • kolorowe karteczki, flamastry, płyty CD: „Tańce, pląsy i zabawy muzyczno-ruchowe”, „Carrantuohill” z muzyką celtycką, masa solna, foremki do ciasta o kształtach: choinki, serduszka, gwiazdki i bałwanka, kredki woskowe w kolorze zielonym, białe kartki A4, nożyczki, klej, papierowe koła wielkości 150 mm, 57 mm, 47 mm, 30 mm, orzechy, folia aluminiowa, spinacze biurowe, karty pracy z obrazkami mikołajów różniące się 5 elementami.
Przebieg zajęć:
  1. Powitanie zgromadzonych rodziców i dzieci.
  2. Zaproszenie do wykonywania wizytówki w kształcie choinki ze swoim imieniem i umieszenie jej w widocznym miejscu ubrania.
  3. Nawiązanie do zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia:
    Jak wszyscy wiemy, za kilka dni rozpocznie się gorący okres przygotowań i prac przedświątecznych, w którym to bardzo łatwo zapomnieć o tym, co najważniejsze – świątecznej, rodzinnej atmosferze. Chcę zachęcić państwa do angażowania dzieci w niektóre prace, bowiem sprawią one i państwu i dzieciom wiele radości, a za kilka lat naprawdę będziecie mieli co wspominać. Nasze zabawy będą wiązały się w ścisły sposób z prawdziwymi przeświątecznymi zadaniami. A oto i pierwsze z nich: przygotowanie ciasta na świąteczne wypieki.
  4. Zabawa muzyczno-ruchowa „Ciasto”.
  5. Świąteczne pierniczki:
    Wykonanie ciasteczek z masy solnej wycinanych za pomocą foremek do ciasta. Przypomnienie o zrobieniu wykałaczką otworków, a po wyschnięciu przewleczenie przez nie nitek. Gotową ozdobę można pomalować farbą plakatową i zawiesić na prawdziwej choince.
  6. Zabawa - wyliczanka „Poszedł Jarek na jarmarek”:
    Uczestnicy siedzą w kręgu. Pierwsza osoba mówi: Poszedł Jarek na jarmarek, kupił sobie choinkę. Druga osoba powtarza całe to zdanie i dodaje następny przedmiot, który kupił Jarek na jarmarku. Kolejni uczestnicy dodają po jednej rzeczy, powtarzając, oczywiście, całą poprzednią listę zakupów bohatera zabawy. Wszyscy starają się dodawać przedmioty związane tematem spotkania, np. ozdoby choinkowe.
  7. „Choinka” - naprzemienne kreślenie wiązki:
    Zaznaczenie na środku kartki papieru punktu, od którego rysowane są (jednocześnie przez obie ręce) linie rozchodzące się jak wiązka światła. Rysowanie odbywa się przy muzyce i przy użyciu zielonych kredek. Po zakończeniu zadania powstałe linie utworzą na kartce dwa trójkąty stykające się wieszchołkami.Uczestnicy wycinają je i tworzą z nich wspólną choinkę, przyklejając do szarego arkuszu papieru powstałe elementy.
  8. Ubieranie choinki:
    Tworzenie z wyciętych kół bombek i naklejanie ich na papierową choinkę.
  9. Aniołek z kółeczka – origami story – opowieść składania:
    Toczyło się kółko, toczyło wprost pod drzwi stajenki,
    gdzie w kołysce w miękkim sianku Jezus spał maleńki.
    Śpi Pan Jezus kołysany rękami Mateczki,
    A niebieską, cudną kołysankę grają Mu dzwoneczki.
    Cicha noc, święta noc...
    Wokół szopki dumnie stały świerki rozłożyste,
    suknie miały srebrno-białe, a głowy strzeliste.
    Kołysał się z kolędą świerkowy stary las
    i śpiewał Panu cały czas.
    Cicha noc, święta noc...
    Mały aniołek przysiadł lekko na drzewku świerkowym,
    skłonił głowę i Gloria śpiewał Jezusowi.
    W tę cichą noc, świętą noc, jedyną w roku noc.

    Wykonanie aniołka techniką origami z trzech kół o wielkościach: 150 mm, 47 mm, 30 mm. Powieszenie aniołków obok bombek.

  10. Świecące orzeszki:
    Owijanie orzechów włoskich w folię aluminiową i mocowanie zawieszki za pomocą spinacza biurowego.
  11. Wspólna ocena powstałej choinki i dekoracji wykonanych przez uczestników zabawy. Zwrócenie sie do dzieci z pytaniem:
    Kochane dzieci czego brakuje waszym zdaniem pod choinką? (prezentów)
  12. Przedstawienie postaci św. Mikołaja na kartach pracy, rozdanie ich uczestnikom spotkania. Odszukanie 5 elementów, którymi różnią się przedstawione postacie Mikołajów. Pokolorowanie prac przez dzieci.
  13. Podziękowanie wszystkim za udział w zajęciach. Złożenie życzeń świątecznych.
  14. Rozdanie rodzicom kwestinariuszy oceny zajęć – informacja zwrotna.

Wygenerowano w sekund: 0.06
2,923,640 unikalne wizyty