Serwis Samorzędowego Przedszkola Integracyjnego Nr 16 w Białej Podlaskiej
Ostatnie artykuły
Nawigacja
***

Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
» Gości online: 1

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 10
» Najnowszy użytkownik: irena bednarek
Nawigacja
Mamo, tato - pobawmy się razem
DROGA MAMO I TATO
Czas rodzinny coraz częściej przecieka nam przez palce. Zabiegani w codziennym świecie naszych spraw zapominamy o tym, co najważniejsze, o rodzinie. To właśnie o nią trzeba najbardziej dbać i o nią się troszczyć. Rodzina przecież daje nam poczucie bezpieczeństwa, wspiera nas w trudnych chwilach, cieszy i pomaga zregenerować siły.
Poświęćmy więc jej dłuższą chwilę nie tylko od święta, ale i na codzień. Znalezienie czasu szczególnie na zabawę z dzieckiem, jest dzisiaj rzeczą niezwykle trudną, jeśli go jednak wygospodarujemy i poświęcimy go naszym pociechom ,one za kilka może kilkanaście lat, poświęcą go również nam.

Dzieci muszą dowiedzieć się od rodziców, że są ważne, że zasługują na to by poświęcić im uwagę. Bawcie się więc wszędzie i kiedy to tylko możliwe, gdy utkniecie w korku ulicznym, w drodze do sklepu,czy podczas wieczornej kąpieli. Wykorzystujcie, krótkie twórcze zajęcia, by rozweselić i uczyć dzieci, by zapełnić kilka wolnych minut lub po prostu by się razem z dzieckiem cieszyć. Bacznie obserwujący rodzic w czasie zabawy jest w stanie pozyskać cenne informacje o rozwoju swojego dziecka, o jego potrzebach oraz możliwościach.
Chcąc zachęcić państwa do spędzania wolnego czasu z dziećmi postanowiłam zorganizować w naszym przedszkolu cykl zabaw pt. "MAMO, TATO POBAWMY SIĘ RAZEM". Pierwsze zajęcia, odbyły się dnia 02.10.2007r. w grupie przedszkolnej 3- 4 latków. Spotkanie opierało się o zabawy, tańce i pląsy o tematyce jesiennej. Rodzice i dzieci biorący udział w tym spotkaniu wykazali się dużą inwencją twórczą i pomysłowością stwarzając jednocześnie miłą atmosferę w czasie zajęć.Mam nadzieję, że wspólnie spędzony czas pozwolił uświadomić rodzicom ile radości dostarczyli swoim dzieciom porzez wspólne obcowanie i wspólną zabawę. Zachęcam wszystkich bardzo serdecznie do uczestnictwa w kolejnych spotkaniach na terenie naszego przedszkola jak równiesz do zabaw z dziećmi w domu w rodzinnej atmosferze.

Ewelina Orzechowska-Kucharczyk

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z CYKLU „MAMO,TATO POBAWMY SIĘ RAZEM” Data: 02.10.2007r. Temat: "Zabawy z Panią Jesienią " Opracowła: Ewelina Orzechowska-Kucharczyk
Cele:
  • rozpoznanie aktualnej pory roku po charakterystycznych zmianach zachodzących w przyrodzie,
  • rozwijanie i poszerzanie umiejętnności konstrukcyjnych i plastycznych,
  • ćwiczenie spostrzegawczości, koncentracji uwagi oraz relaksu,
  • wdrażanie do czynnego uczestnictwa w przygotowanych zajęciach zarówno dzieci jak i rodziców,
  • budowanie pozytywnych relacji w kontaktach pomiędzy uczestnikami zajęć,
  • stworzenie miłej atmosfery w czasie zabaw w celu wywołania dobrego samopoczucia,
Pomoce: kosz z darami jesieni (kasztanami, żołędziami, szyszkami, jażębiną, orzechami), łyżeczki do herbaty, tacki, płyta CD Polaskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, słomki do napojów, wysuszone liście drzew, masa solna, makaron nitki, zapałki, wykałaczki, kredki, białe kartki papieru formatu A4, papierowa taśma klejąca, czerwone i białe papierowe koła wielkoiści 47 mm, kleje, płyta CD Carrantuohill z muzyką celtycką. Przebieg zajęć:
  1. Powitanie wierszem: „Gdy się w przedszkolu spotykamy na powitanie hura wołamy”.
  2. Wprowadzenie do zajęć poprzez nawiązanie do obecnej pory roku: Nauczycielka kieruje do dzieci następujące pytania, słuchając w międzyczasie odpowiedzi na nie: - "Czy ktoś z was, wie jaka zawitała do nas pora roku?" -"Po czym możemy poznać, że przyszła jesień? -"Jakie skarby przyniosła ze sobą?" Skierowanie uwagi dzieci na kosz stojący przed nimi, w którym znajdują się dary jesieni (liście, kasztany, żołędzie, jarzębina,szyszki).
  3. Zabawa „Gdzie są kasztany”. Dzieci wspólnie z rodzicami mają za zadanie odnaleźć i wyłowić za pomocą łyżeczek kasztany umieszczone w koszu z innymi darami jesieni tj. :żołędzie, orzechy, szyszki jarzębina. Umieszczenie ich na tacy i nawiązanie do kolejnej konkurencji.
  4. Zabawa ruchowa „Skaczące kasztany”: Psotny wietrzyk wczoraj z rana - hopla, hopla, bęc. Gałęziami trząsł kasztana - hopla, hopla, bęc. Więc kasztanki się zmówiły – hopla, hopla, bęc. Wszystkie z drzewa zeskoczyły – hopla, hopla, bęc. Leci pierwszy, za nim drugi – hopla, hopla bęc. Trzeci w locie płaszczyk zgubił – hopla, hopla, bęc. Czwarty wpadł mi do koszyka – hopla, hopla, bęc. Może zrobię z nich konika – hopla, hopla, bęc. Dzieci z rodzicami trzymając się za ręce, powtarzając słowa wierszyka. Słysząc słowa „hopla, hopla bęc”, wykonują dwa podskoki i przysiad.
  5. Ekspresja muzyczno-ruchowa „Wieje wicher, wieje wiatr”: Wieje wicher, wieje wiatr, Wieje wicher, wieje wiatr/ bis I spadają liście z drzewa Pękają kasztany/ bis Odgarniamy liście złote, Szukamy kasztanów/ bis Uczestnicy siedząc na krzesełkach ustawionych w krąg, śpiewając piosenkę naśladują ruchy rąk demonstrowane przez nauczycielkę.
  6. Zabawa „Łowienie liści": Nauczycielka rozdaje rodzicom słomki. Dorośli wykonują głęboki wdech przez słomkę, umieszczoną tuż przy liściu - zasysając go. Następnie wypuszczając powietrze, umieszczają go w dłoniach swojego dziecka. Złowione liście zostają wykorzystane w kolejnym zadaniu.
  7. "Jesienna koron"- wykonanie przez rodziców opasek na głowy dzieci z brystolu i zasuszonych jesiennych liści.
  8. „Spacer po lesie”- zabawa ruchowa przy muzyce: Każde dziecko w parze ze swoim rodzicem, spaceruje przy rytmach muzyki pomiędzy rozrzuconymi na dywanie liśćmi. Gdy muzyka milknie zatrzymują się i wysłuchują wiersza E. Furmańskiej „Jeże na spacerze”: Byłam kiedyś na spacerze, patrzę – idą sobie jeże. Tupią głośno krótkie nóżki, wydeptały leśne drużki. Ja je widzę. Czy ty też? Wiesz którędy dreptał jeż?
  9. Zaproszenie wszystkich „spacerowiczów” do stolików. Na przygotowanych podkładkach uczestnicy zabawy mają wykonać jeża z masy solnej oraz wykałaczek, zapałek, pociętych słomek lub makaronu. Oczy i nos wykonują z ziarenek pieprzu.
  10. Prezentacja powstałych prac. Omówienie i podziwianie ich.
  11. Krótkie omówienie środowiska życia jeży. Wykonanie pracy plastycznej pt. "Jesienne grzybki" techniką origami płaskiego z koła.
  12. Ułożenie na dywanie prac dzieci i rodziców, tworząc z nich jednocześnie schronienie dla jeżyków z masy solnej.
  13. „Jesienny masaż”: Rodzice słuchając słów wiersza wykonują na plecach swojego dziecka, gesty pokazywane przez nauczycielkę. Przyszła jesień z deszczowymi chmurami, a po parku chodzą dzieci parami, Na alejkach ścielą się z liści dywany i brązowe spadają kasztany. My zbieramy te dary Jesieni, układamy je w rządkach na ziemi. W domu tato wywierci w nich dziurki, nawleczemy je wtedy na sznurki.
  14. Zachęcenie rodziców do odkrywania własnych możliwości twórczych w zabawach ze swoimi dziećmi, szczególnie w długie jesienne wieczory. Pożegnanie się ze zgromadzonymi rodzinami, słowami wiersza: Gdy świat cały w deszczu moknie Dzieci nudzą się okropnie Każde z noskiem w oknie, ziewa A deszcz sobie śpiewa: Mamo popatrz kolorowy deszcz i ty z nami kolorować możesz też Tato wiesz jakie mam piękne sny Gdy wieczorem czytamy razem ja i ty?
  15. Rozdanie rodzicom kwestionariuszy oceny prowadzonych zajęć przez nauczyciela. Ewelina Orzechowska-Kucharczyk