Serwis Samorzędowego Przedszkola Integracyjnego Nr 16 w Białej Podlaskiej

Ostatnie artykuły

Nawigacja

***


Logowanie

Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Aktualnie online

-> Gości online: 21

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 10
-> Najnowszy użytkownik: irena bednarek

Nawigacja

Nasi przyjaciele

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE DZIECI 6 LETNICH

PROWADZĄCA:
WIESŁAWA ULITA

UCZESTNICY:

  • DZIECI 6-LETNIE Z GR. BIEDRONKI
  • NAUCZYCIELKI-STAŻYSTKI
TEMAT:
NASI PRZYJACIELE Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA - POMAGAMY IM

CELE OGÓLNE:

  • przybliżenie dzieciom problematyki związanej z pomocą humanitarną,
  • poznanie symboli UNICEF,
  • uwrażliwienie dzieci na konieczność respektowania przez dorosłych praw dziecka,
CELE SZCZEGÓŁOWE
DZIECKO:
  • potrafi powiedzieć, wskazać jak pomagać innym,
  • wczuwa się w rolę potrzebujących pomocy dzieci,
  • wie, że każde dziecko ma takie same prawa,
  • zna i rozpoznaje symbole Polskiej Akcji Humanitarnej, Polskiego Komitetu Narodowego UNICEF,
  • wie, ile dobrego daje przyjaźń z drugim człowiekiem,
  • potrafi wyrazić uczucia empatii w scenkach dramowych,
  • sprawnie wybiera zdania.
METODY:
    aktywizujące, projektowanie sytuacji edukacyjnej, stymulujące, wizualizacyjne, pokaz połączony z przeżywaniem, metaplan, zabawy integracyjne, zabawy interpersonalne.

FORMY:

  • zbiorowa,
  • indywidualna,
  • grupowa.

POMOCE:

  • żetony do zawieszenia na szyję: słoń, pies, koń, rower-ryksza, samochód w ilości potrzebnej do utworzenia grup;
  • duże koperty z rozcinaną obrazkową przedstawiającą postać i dom: Afrykanina, Eskimosa, Indianina, Chińczyka, Europejczyka, podpisy;
  • duża ilustracja ze zburzoną szkołą ,domem i smutnymi dziećmi,
  • symbole Polskiej Akcji Humanitarnej, Polskiego Komitetu Narodowego UNICEF osłonięte ruchomymi fragmfragmentami kartek,
  • charakterystyczne elementy stroju: pióropusz, kapelusz, czapka z daszkiem, czapka futrzana, ozdobne wisiory na szyję, bransolety na ręce;
  • pocztówki, zdjęcia;
  • globus, atlas świata, mapa ścienna;
  • list od przyjaciół z dalekiego kraju;
  • rozsypanka zdaniowa;
  • arkusz papieru pakowego, papier kolorowy, samoprzylepny, bibuła, klej, nożyczki, kartonowe pudełko, kredki, flamastry, kartki formatu A4 złożone na "laurkę".

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

  1. Powitanie- zabawa integracyjna( Wszyscy są-witam Was) KLANZA.
    Ustawienie w zamkniętych kręgach na dywanie-chłopcy wewnątrz, dziewczynki i panie w zewnętrznym kręgu, tworząc pary chłopak- dziewczynka buzią do siebie, 1x.
    Wybór żetonów, zawieszenie ich na szyi również przez panie hospitujące tak aby powstały zespoły.
  2. Oglądanie pocztówek i zdjęć z różnych stron świata przyniesionych przez n-lkę i dzieci- swobodne rozmowy na ich temat. Usadzenie w kręgu na dywanie. Zdjęcia i pocztówki podane w dwóch kierunkach.
  3. Odnajdywanie na globusie, w wielkim atlasie świata, na mapie miejsc, w których żyją: Eskimosi, Indianie, Afrykanie, Chińczycy, Europejczycy. Rozpoznanie i utworzenie zespołów, praca w nich
  4. Koperty, układanie rozcinanki obrazkowej, ułożenie podpisu do obrazka, nazwanie części świata, z której pochodzi postać i jej dom z rozcinanki obrazkowej. Praca w zespołach.
  5. Sprawdzenie poprawności wykonania zadania. Nagradzanie brawami najsprawniejszego zespołu oraz kolejnych.
  6. Zabawa ruchowa "Podróż charakterystycznym dla danej części świata pojazdem"- odgadywanie po prezentacji przez inne grupy ,-jaki to kraj?. Dla utrudnienia można umówić się z liderem gr. -n-lką hospitującą i wybrać inny region świata niż podpowiadają żetony.
  7. "Odkrywanka"- praca z dużą ilustracją umieszczoną na tablicy. Odkrywanie fragm. ilustracji, odgadywanie, co przedstawia. Na ilustracji dwoje dzieci- smutny chłopak i płacząca dziewczynka na brzegu, leżąc duży słup z tablicą i napisem SZKOLA, po prawej str. Ilustracji fragm.. muru domu, rozwieszone pranie na sznurku. Na suszącej się bluzie narysowana mapka Azji z napisem AZJA- jako aplikacja. Ilustracja nie może być zbyt drastyczna ponieważ dzieci tragizm sytuacji zaczerpnęły z prasy i telewizji.

    Rozmowa n/t ilustracji, pogadanka n/t krytycznej sytuacji dzieci dotkniętych skutkami żywiołu. Wspólne znalezienie sposobów pomocy poszkodowanym przez żywioł.

    DZ : DZIECI SĄ SMUTNE BO STRACIŁY DOM I SZKOŁĘ
    DZ : ISMAIL i USAMA(Kacper i Gosia) CHCĄ MIEĆ PRZYJACIÓŁ, KTÓRZY ICH POCIESZĄ.
    DZ : ISMAIL i USAMA MAJĄ PRAWO MIEĆ SZKOŁĘ, DOM, ZABAWKI I WESOŁE, SZCZĘŚLIWE MINY.

    N: tsunami to olbrzymia fala powstała na skutek trzęsienia ziemi, jest zjawiskiem bardzo groźnym lecz na szczęście występującym rzadko. Obecnie powstanie specjalny ośrodek wczesnego ostrzegania przed tsunami.

    Poznanie symboli instytucji zajmujących się pomocą humanitarną.
    N: szefową w naszym kraju jest p. Janina Ochojska. Wiele instytucji udzieliło już wsparcia poszkodowanym. Adam Małysz i dwóch skoczków austriackich przekazało 5 tys. euro na rzecz pokrzywdzonych.
    Dzięki dobrym ludziom z Polski odbudowano już 5 szkół.

  8. "Pocieszamy przyjaciół z dalekiej Azji"- scenki dramowe. (w scenkach dramowych dz. mają do dyspozycji fragm. budowli wzniesionych w ranku, przybory szkolne, żywność konserwową, ubrania, małego lekarza, zabawki, pudła kartonowe).
  9. List od naszych przyjaciół.- praca w grupach. Wybór z rozsypanki zdaniowej. Odczytanie zdań ( w zakresie dostępnym dzieciom, lub panie hospitujące).
    1. ROZMOWA Z RODZICAMI BY WŁĄCZYLI SIĘ DO AKCJI POMOCY POSZKODOWANYM.
    2. WSZYSTKIE DZIECI MAJĄ TAKIE SAME PRAWA .
    3. POMOGLI ZBUDOWAĆ DOM I SZKOŁĘ.
    4. PODAROWANIE ZABAWEK .
    5. PODAROWANIE PRZYBORÓW SZKOLNYCH.
    6. PODAROWANIE LEKÓW , ŻYWNOŚCI I UBRAŃ.
    7. ZORGANIZOWAĆ ZBIÓRKĘ PIENIĘDZY W PRZEDSZKOLU.
    Każda grupa posiada 3 zdania. Zdanie pierwsze i drugie jest w każdej grupie. Dla ułatwienia zdania należy napisać różnymi kolorami.
  10. Wspólna recytacja wcześniej poznanego wiersza U. Wójcik pt.: "Dobry kolega".
  11. "Kłębek przyjaźni"- zab. integracyjna-wypowiadanie miłych słów pod adresem kolegi lub koleżanki.
  12. "Ułożenie planu strategicznego" naszej pomocy:
    • wykonanie plakatu z ilustracji z tablicy oraz zaproponowanych przez dz. elementów,
    • wykonanie puszki na pieniądze z pudełka kartonowego
    • projektowanie i wykonanie pocztówki dla smutnych dzieci.
    • ustalenie , że zebrane pieniądze przekażemy w niedzielę do puszek Caritas.
  13. Zabawa integracyjna "Iskierka".
  14. Wspólny śpiew piosenki "Pokonamy fale" z podkładem muzycznym. Czynności organizacyjno- porządkowe. Ustalenie dyżurów w szatni na "zbiórkę charytatywną".
  15. "Człowiek i otoczenie" Jackie Gaff( Polska Oficyna Wydawnicza "BGW")- praca stymulacyjna dla dzieci chętnych. Oglądanie bogato ilustrowanej książki, swobodne rozmowy, dzielenie się wiadomościami:
    • "Iloma językami mówią ludzie?",
    • "Dlaczego nosimy różne ubrania?",
    • "Czy wszystkie dzieci chodzą do szkoły?",
    • "Dlaczego domy mają tak różne kształty?".

mgr Wiesława ULITA

Scenariusz brał udział w Ogólnopolskim Konkursie "POMAGAJĄC INNYM - POMAGAM SOBIE" i uzyskał jedno z równorzędnych wyróżnień. W załączeniu opinia członków komisji o powyższym scenariuszu:

Nauczycielka zaproponowała szeroki wachlarz działań zachęcających dzieci do aktywnego rozwiązywania zadań, wykazując przy tym umiejętność współdziałania i pomysłowość. Sytuacje edukacyjne uczą tolerancji, uświadamiają, że każdy z nas może włączyć się do pomocy na rzecz pokrzywdzonych przez los, dostarczają wielu istotnych wiadomość nt. Polskiej Akcji Humanitarnej i Polskiego Komitetu Narodowego UNICEF.
Jest to ciekawy scenariusz zajęć koleżeńskich, włączających cały zespół hospitujący do zabawy z dziećmi, pozwalający również na przeprowadzenie solidnej diagnozy dzieci w zakresie np. umiejętności współdziałania.

Wygenerowano w sekund: 0.08
3,710,624 unikalne wizyty